Незалежний інформаційно-освітній ресурс
Сьогодні 20 вересня 2017 року
контакти
haidamaka@ukr.net
ICQ: 165311012
Внесок на розбудову
Гаманці web-money:
гривні - U120839574248 долари - Z638725061953
євро - E197392062209
Партнери сайту
Блог про митецтво, науку та подорожі
Жертводавці
Все ролики с меткой вакуумная установка увм http://www.larn32.ru.
лічилка
Новини сайту

Козак Мамай - образ воїна і філософа

...ідея великого синтезу двох способів мислення, (мислення мудреця-філософа, в арійській традиції – брахмана, та воїна, в арійській традиції - кшатрія) двох українських культур здавна хвилювала душі наших предків, проте не знаходила виразного формулювання і не могла реально здійснитися. Але ті великі і драматичні колізії, які народ не може вирішити в реальному житті, він вирішує у своїх міфах.

Життєво необхідна проблема синтезу двох частин української душі втілилась у міфічному образі козака Мамая. Згадаймо його зображення на народних картинах. На перший погляд - це чистої води кшатрій-козак: під рукою у нього шабля і сагайдак зі стрілами, кінь поряд - осідланий, заграє сурма - і через мить він вже в бою.

Але, придивившись уважніше, ми знаходимо в цьому образі чимало дивного і таємничого, що ніяк не вписується в наші уявлення про звичайного воїна. Адже Мамай сидить у дивній для українців позі і є ніби в стані медитації. Його очі розфокусовані і направлені вдалечінь. Таке враження, що перед нами знаходиться тільки тіло, фізична оболонка, а душа злетіла до неба. Можливо, у такий спосіб Мамай живиться космічною енергією або через молитву просвічується божественною мудрістю. В руках у нього бандура, яка ще більше посилює враження, що перед нами поет і філософ, священик і мудрець. Його обличчя сповнене неземними спокоєм і добротою, натхненням і любов'ю.

Таким чином, в одній особі народна міфологія поєднала, здавалось би, несумісні якості - якості воїна і священика, безкомпромісного бійця і мудрого філософа, кшатрія і брахмана. Це вже не є звичайна людина - це надлюдина, яка володіє новими можливостями, в стані вирішувати принципово нові завдання.

Мамай - це ідеальний образ, що дає міфологічне вирішення проблеми України, показує шлях, яким треба прямувати, - шлях синтезу і універсалізму. А чи можливо здійснити такий синтез у реальному житті? Є підстави стверджувати, що так. До подібного універсалізму наближалася українська козацька еліта (особливо ХVІ-ХVІІ ст.), яка була високодуховною і високоосвіченою, володіла високими інтелектуальними, моральними І водночас бійцівськими якостями. Це стало можливим завдяки тіснішій взаємодії тодішніх українських брахманів і кшатріїв.

з книжки "Нація золотих комірців", Ігор Каганець




Донщина і далі на схід
Східна Слобожанщина
Книга про Стародубщину
Лужицькі серби
Підляський архів
Джерела
Цікава стаття

Внутрішньополітичний розвиток Русі характеризувався процесом «окняжіння» все нових і нових територій, але не всі східнослов'янські землі перебували під контролем «класичного» володарювання. Регіонами, де існували можливості для тривалого існування «неокняжених» територій, були, наприклад, на Волині Забужжя (землі між Вепром та Західним Бугом) і Погорина, у складі Галичини - «горная земля Перемышльская», Пониззя, а також, можливо, землі загадкових «болохівських князів».

Дружні ресурси
Ідея та створення сайту - Haidamaka